أبحاث جامعة حمد بن خليفة - تشجيع برامج الأبحاث الخاصة
البحوث

البحوث

تُعدُّ البحوث جزءًا لا يتجزأ من مهمة جامعة حمد بن خليفة، لاسيما أنها تساعد كثيرًا في بناء القدرات البشرية في دولة قطر، ولها دور محوري في البرامج الأكاديمية الخاصة بجميع كليات جامعة حمد بن خليفة.ولاشك أن الفرصة متاحة للطلاب لإجراء البحوث تحت رعاية عدد من الخبراء في مجال عملهم، فضلًا عن المتخصصين من معاهد البحوث، الذين يقدمون الدورات التدريبية كجزء من برامج الدراسات العليا. إضافةً إلى ذلك، تضم جامعة حمد بن خليفة ثلاثة معاهد للبحوث الوطنية المتخصصة؛ تعمل في إطار الجهود الرامية إلى البحث عن الحلول المبتكرة لمجابهة التحديات الكبرى التي تواجهها قطر والمنطقة. وتشمل هذه المعاهد: معهد قطر لبحوث البيئة والطاقة، ومعهد قطر لبحوث الطب الحيوي، ومعهد قطر لبحوث الحوسبة. 

معهد قطر لبحوث الطب الحيوي

يهدف معهد قطر لبحوث الطب الحيوي، إلى الارتقاء بالرعاية الصحية، من خلال الابتكار في التشخيص، والمعالجة، والوقاية من الأمراض التي تؤثر على سكان دولة قطر والمنطقة. وباعتبار أولويته التي تُركِّز على الوقاية من الأمراض، يعمل معهد قطر لبحوث الطب الحيوي على تطبيق نهج متكامل ومتعدد التخصصات؛ يُقدِّم من خلاله رؤى جديدة في مجابهة التحديات الكبرى لمرض السرطان، وداء السكري من النوع 2، والاضطرابات العصبية مثل التوحد والصرع، ووضع المؤشرات الحيوية الحديثة، لتيسير التشخيص والمعالجة، ومجابهة هذه الأمراض الفتاكة في مراحلها المبكرة، بما يُحقق نقلة نوعية في مجال الرعاية الصحية والطب الحيوي.

لمزيد من المعلومات، يُرجى زيارة:

www.qbri.org.qa

QBRI

معهد قطر لبحوث الحوسبة

QCRI aims to build Qatar’s innovation and technology capacity by focusing on large-scale computing challenges that address national priorities for growth and development, supporting Qatar’s transformation from a hydrocarbon-based economy to a knowledge-based economy. In doing this, QCRI conducts world-class multidisciplinary computing research that is relevant to the needs of Qatar, the wider Arab region, and the world. It performs cutting-edge research in such areas as Arabic language technologies, social computing, data analytics, distributed systems, cyber security and computational science and engineering. The research conducted at QCRI is aligned with the Qatar National Research Strategy and supports the strategic priorities outlined in the Qatar National Vision 2030.

For more information please visit: www.qcri.org.qa

QCRI

معهد قطر لبحوث البيئة والطاقة

QEERI plays a leading role addressing the national energy and water security grand challenges through research and development (R&D). Aligned with the Qatar National Vision 2030’s strategy of transforming the State into a diverse and sustainable knowledge-based economy, QEERI’s water R&D program is developing innovative technologies in water desalination and treatment; water quality and reuse; aquifer recharge; and climate change and atmospheric science. QEERI’s energy R&D focuses on solar photovoltaics (PV), energy storage and smart grids.

For more information please visit: www.qeeri.org.qa